Waarover gaat deze vorming?

In een secundaire school wordt seksuele en genderdiversiteit meer zichtbaar: studierichtingen die voornamelijk gekozen worden door jongens of meisjes, een leerling die zich identificeert als gender non-binair en aangesproken wil worden met een nieuwe genderneutrale naam of een jongen die aangeeft gepest te worden wegens zijn seksuele geaardheid.

Om hierop in te spelen, creëer je als leerkracht en school best een genderbewust klimaat. Maar hoe doe je dat? Hoe pak je thema’s rond seksuele en genderdiversiteit aan in jouw les? 

Wat leer je in deze vorming?

  • Inzicht in het concept ‘gender’ en de link met onderwijs;
  • Reflecteren over hoe (gender)stereotypen je eigen handelen kunnen beïnvloeden;
  • Een handige methodiek om seksuele diversiteit te begrijpen en uit te leggen;
  • Praktische tips over hoe je gender- en diversiteitsbewust kan lesgeven in de secundaire school;
  • Inspiratie over hoe je een les over seksuele en genderdiversiteit kan geven;
  • Inspiratie over hoe je ook in een les wiskunde of een les L.O. genderbewust kan zijn;
  • In team nadenken over hoe je schoolbrede vraagstukken kan aanpakken:
    • Hoe kan je een LGBTI-vriendelijke school zijn? 
    • Hoe kan je genderbewust zijn in je schoolreglement? 
    • Hoe kan je een antwoord geven op vragen van leerlingen over seksuele en genderdiversiteit?

Praktische informatie:

Onderdeel Uitleg

Doelgroep

  • Directie en leerkrachten secundair onderwijs
  • Studenten lerarenopleiding secundair onderwijs

Duur

Minimum 2 uur

Max. aantal deelnemers

Onbeperkt

Voorzieningen

Ruim lokaal met internettoegang, pc en beamer