Het onderwijsteam van KLIQ is gespecialiseerd in gender en seksuele diversiteit in het onderwijs.

Leerkrachten vinden het thema gender en seksuele diversiteit vaak een leuk en boeiend thema om mee aan de slag te gaan. Alleen, hoe begin je aan een les over het LGBTI+ thema*? En waarom is het belangrijk om genderbewust les te geven? En hoe krijg je dat diversiteitsbeleid dat al een tijdje door je hoofd spookt op papier? Team onderwijs van KliQ staat klaar om je te ondersteunen.

Wie kan er bij ons terecht?

  • Kleuter-, lager- en secundaire scholen
  • Lerarenopleidingen
  • CLB’s en pedagogische begeleidingsdiensten
  • ...

Waarvoor kan je bij ons aankloppen?

  • Vormingen op maat
  • Specifieke begeleiding
  • Schoolinclusieve trajecten

Waarom werken aan het thema seksuele en genderdiversiteit?

We zijn het er allemaal over eens: het welbevinden van leerlingen komt een schoolloopbaan ten goede. Maar wat als het welbevinden van een leerling laag is omwille van hun seksuele oriëntatie of genderidentiteit? 

Aangezien 3 tot 8% van de bevolking LGBTI+ is, behoren er dus ook heel wat van je leerlingen, hun ouders en het schoolpersoneel tot die groep. Leerkrachten, directies en CLB-medewerkers kunnen een reëel verschil maken door mee te bouwen aan een positief schoolklimaat met diversiteit als uitgangspunt

Daar kan je nooit te vroeg mee zijn. Door al in de kleuterklas en de basisschool genderstereotypen te doorbreken en verschillen tussen mensen bespreekbaar te maken, geef je kinderen de boodschap dat anders zijn oké is.

In het secundair onderwijs maken heel wat jongeren een persoonlijke zoektocht door en hebben ze vragen over gender- en seksuele diversiteit. Op school kunnen ze daar niet altijd open over praten. Volgens onze schoolklimaatenquête (2023), voelt zelfs 60% van de Vlaamse LGBTI+ middelbare scholieren zich onveilig op school vanwege hun seksuele oriëntatie. 

Als ondersteunende leerkracht en directie kan jij mee het verschil maken door in te grijpen bij pestgedrag en een veilig, genderinclusief klimaat te creëren. Daarnaast toont onderzoek ook aan dat wanneer jongeren op een positieve manier les krijgen over LGBTI+ onderwerpen en wanneer LGBTI+ personen zichtbaar zijn in leerinhouden (bijvoorbeeld in de handboeken), ze zich meer gewaardeerd en beter in hun vel voelen (Dewaele, 2025).

En dat komt alle leerlingen ten goede. Want werken aan een diversiteitsbewust klimaat, is werken aan een klimaat waar elke leerling kan groeien. 

ZELF AAN DE SLAG: METHODIEKEN VOOR IN DE KLAS

BIJLEREN: VOLG GRATIS E-LEARNINGS

Wat doe je als een leerling het scheldwoord janet gebruikt? Janet is een van de meest gebruikte scheldwoorden onder jongeren. Veel jongeren ...
Nieuwsberichten over geweld kunnen heftige reacties uitlokken in je klas. Het is dan een goed idee om tijdens je les ruimte te maken om hierover te praten. Maar hoe kan je het gesprek aangaan zonder dat emoties de overhand nemen en zorg je ervoor dat alle leerlingen zich veilig voelen?

Meer advies nodig?

Enkele voorbeelden van vragen waarbij we kunnen helpen:

  • Een leerling wil in transitie gaan. Moeten we hier als school in meegaan?
  • We willen een activiteit organiseren rond gender- en seksuele diversiteit op school. Hoe pakken we dit best aan?
  • Leerlingen trokken de regenboogvlag naar beneden. Wat kunnen we nu doen?