Waarover gaat deze vorming? 

Een goed schoolbeleid is alles. Het vormt de structuur, de uitvalsbasis en de eigenheid van een school. Om van het schoolbeleid een gedragen project te maken, wil je dat iedereen er zich in herkent. Hoe zorg je ervoor dat je een inclusief beleid hebt waarin ook LGBTI-personen een plaats krijgen? En hoe kan je genderbewust zijn in een schoolbeleid?  

Naast een gedragen schoolbeleid wil je ook een schoolbeleid dat leeft. Je moet er naar terug kunnen grijpen bij vragen van leerlingen of leerkrachten. Bijvoorbeeld een transleerling die vraagt welk toilet zij/hij/die kan gebruiken, of een LGBTI-leerling die graag een regenboogvlag wilt uithangen, of een LGBTI-leerkracht die ongepaste opmerkingen krijgt van enkele leerlingen. Een schoolbeleid waarin de visie rond deze thema’s zijn opgenomen biedt duidelijkheid en houvast. Hoe zorg je ervoor dat LGBTI-thema’s zijn opgenomen in jouw schoolbeleid? En hoe vermijd je dat deze visie geen dode letter blijft? 

Met deze vragen gaan we aan de slag in de vorming ‘werken aan een LGBTI-inclusief schoolbeleid’. Dit wordt een vorming waarin je als team het schoolbeleid onder de loep neemt en samen zoekt hoe je dit (nog) inclusiever kan maken. We begeleiden dit proces en geven praktische handvaten mee. 

Wat leer je in deze vorming? 

  • Wat is een LGBTI-inclusief schoolbeleid? 

  • Waarom is het belangrijk een LGBTI-inclusief schoolbeleid te hebben? 

  • Welke LGBTI-thema’s vinden jullie belangrijk om op te nemen in je beleid? 

  • Hoe kan je ervoor zorgen dat iedereen zich herkent in het schoolbeleid? 

  • Hoe kan je jouw inclusief schoolbeleid gebruiken als houvast bij praktische vragen van leerlingen of leerkrachten? 

Praktische informatie: 

Doelgroep  

Directie, leerkrachten, leerlingbegeleiding, studenten lerarenopleiding 

Duur  

min. 2 uur 

Max. aantal deelnemers 

onbeperkt 

Voorzieningen 

Ruim lokaal met internettoegang, computer en beamer.