Binnen de vakdiscipline Wetenschap en Techniek, onderdeel fysieke functies van de mens, geldt het volgende minimumdoel:
- 3.3.1: Kennen de begrippen: de teelbal, de zaadleider, de penis, de eierstok, de eileider, de baarmoeder, de vagina,...
Binnen de vakdiscipline Geschiedenis, onderdelen kennis van het verleden en erfgoed, identiteit, betekenis, relatie verleden-heden, gelden de volgende minimumdoelen:
- 5.1.3: Weten hoe mensen in de hedendaagse tijd samenleefden, waaronder: vrouwenemancipatie, homohuwelijk,...
- 5.3.2: Relatie tussen heden, verleden en toekomst kunnen uitleggen rond racisme en discriminatie.
Binnen de vakdiscipline ICT, onderdeel mediawijsheid, geldt het volgende minimumdoel:
- 8.3.4: Begrijpen hoe digitale media invloed heeft op henzelf en anderen, met aandacht voor ethische, sociale, regelgevende, gezondheids- en veiligheidsaspecten.
Binnen de vakdiscipline Attitudes, onderdeel persoonsvormende en socialiserende vaardigheden, gelden de volgende minimumdoelen:
- 9.1.7: Kennen van de begrippen vooroordeel en gelijkwaardigheid.
- 9.1.8: Weten hoe racisme en discriminatie in de (sociale) media voorkomen.
- 9.1.13: Kunnen illustreren hoe diversiteit het samenleven verrijkend en uitdagend maakt.
- 9.1.14: Kennen organisaties die zich inzetten voor kinder- en mensenrechten.
- 9.1.15: Weten wat de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens is.
- 9.1.17: Kunnen illustreren hoe kinder- en mensenrechten in de maatschappij geschonden worden en hoe mensen voor deze rechten strijd voeren.